W ramach cyklu Wiosna Kobiet miałam możliwość uczestniczenia w warsztatach dotyczących ciałopozytywności, czyli idei akceptacji własnego ciała. W ich trakcie uczestniczki m.in. otrzymały informacje teoretyczne dotyczące różnych aspektów tej koncepcji. Połączone zostało to z praktycznymi ćwiczeniami oraz dyskusją.

Warsztaty body positivity odbyły się 22 marca o godz. 13:00 w Klubie Studenckim Skrzat w Domu Studenta Mrowisko. Tak jak inne wydarzenia z cyklu Wiosna Kobiet, były poświęcone prawom kobiet i ich (nie)obecności w różnych sferach życia. Prowadzącymi były Sandra Buńkowska (studentka Uniwersytetu Opolskiego, członkini Studenckiego Koła Naukowego Kwadratura) oraz dr. Marzanna Pogorzelska (Pełnomocniczka ds. Równego Traktowania).

Jednym z zadań, które podczas warsztatów otrzymały uczestniczki, było wypisanie tego, co nie podoba nam się w naszym ciele, a co lubimy i dlaczego. Pomogło nam to w ujrzeniu tego, że nasze kompleksy tak naprawdę w oczach innych ludzi mogą nie istnieć, być niezauważalne. Każda z uczestniczek miała możliwość wyrażenia własnej interpretacji tego, czym jest piękno, jaki jest jego kanon i kto go ustanawia. Przedstawione zostały również założenia ciałopozytywności, takie jak: pogodzenie się z kompleksami, troska o zdrowie, uwolnienie się od toksycznych myśli oraz nieocenianie i innych z góry. Gdy zaakceptujemy nasze wady i nie damy im rządzić naszym życiem, zdobędziemy pewność siebie, która w wielu dziedzinach życia może okazać się bardzo potrzebna. Jedną z takich sfer jest chociażby nawiązywanie nowych kontaktów czy też znalezienie dobrej pracy i pokazanie w niej swoich lepszych stron.

W drugiej części warsztatów podjęty został temat roli kobiety, jej uprzedmiotawiania i zagrożeń z tego płynących. Prowadząca pokazała uczestnikom wiele przykładów reklam, w których kobieta sprowadzona została do rangi przedmiotu. Zauważalna była w nich również seksualizacja dziewczynek i młodych kobiet oraz stosowana wobec nich przemoc. Płeć ta często utożsamiana jest z niewinnością, niemocą, będąc jednocześnie obiektem seksualnym. Mężczyzna natomiast kojarzony jest z odwagą, siłą, sukcesem, doświadczeniem i tak też jest przedstawiany. Dzięki pokazaniu i omówieniu przykładów takich reklam, uczestniczki mogły uświadomić sobie, że kobieta stała się pewnego rodzaju produktem kultury. Samo zauważenie tego schematu może być pierwszym krokiem do zmiany – skłania do tego, by zastanowić się, jak samemu można przeciwstawić się kreowanym „ideałom”.

A więc czym jest piękno? Kto je ustanawia? Jakie są jego kryteria? Odpowiedzi na te pytania można szukać w nieskończoność. Każdy człowiek ma własny ideał piękna, każdemu podoba się coś innego. Ważne jest, aby nie przejmować się sztucznie kreowanym medialnym pięknem, które jest nie do osiągnięcia. A więc dbajmy o siebie, o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne oraz pamiętajmy – każda z nas jest piękna na swój własny sposób!


Autorka: Natalia Sykoś
Grafika: Wiosna Kobiet