Umiejętność poprawnego używania etykiety w kontaktach na linii wykładowca – student jest bardzo istotna. Nie zagwarantuje Wam wprawdzie dobrych ocen, ale zapewne lepiej być postrzeganym jako osoba kulturalna i potrafiąca się zachować. Jest to szczególnie istotne, kiedy uczelnia nie jest ogromna.

Jak zwracać się do wykładowców?

W warunkach akademickich panuje jedna, złota zasad, której należy pilnować jak oka w głowie. Jeżeli zwracasz się z jakimś zapytaniem do pracownika uczelni, pamiętaj, aby zawsze używać jego stopnia naukowego.

  • Pani Rektor / Panie Rektorze (także do prorektorów),
  • Pani Dziekan / Panie Dziekanie (także do prodziekanów),
  • Pani Profesor / Panie Profesorze,
  • Pani Doktor / Panie Doktorze,
  • Powszechna forma grzecznościowa Proszę Pani / Proszę Pana stosowana jest w przypadku osób z tytułem magistra/inżyniera

Kontakt internetowy, czyli jak napisać poprawnego maila?

Poczta elektroniczna to jeden z głównych kanałów komunikacji z wykładowcami. Pamiętaj, że e-mail to nadal list i należy stosować wszystkie jego zasady. Ponadto warto pamiętać o kilku dodatkowych zasadach, które ułatwią kontakt.

  • Pamiętaj o tytule wiadomości, staraj się, aby nie był za długi, ale choć w małym stopniu nakreślał jej cel.
  • Rozpocznij i zakończ mail zwrotem grzecznościowym. Dobrym sposobem jest założenie specjalnego maila tylko do kontaktów uczelnianych i stworzenie gotowego podpisu, który automatycznie będzie dodawany do wiadomości. Pamiętaj o podaniu swojego imienia, nazwiska, numeru indeksu, kierunku, roku studiów oraz uczelni.
  • Krótko i treściwie – mail to nie elaborat.
  • Nie stosuj emotikonek.
  • Po napisaniu listu sprawdź go dokładnie pod kątem poprawności językowej.

Ogólne zasady zachowania podczas zajęć.

  • Nie spóźniaj się, kiedy jednak Ci się to zdarzy wejdź niezauważony.
  • Ubieraj się schludnie oraz niewyzywająco – uczelnia to nie wybieg.
  • Wyłącz dźwięk oraz wibracje w telefonie, a najlepiej zapomnij o jego istnieniu.
  • Używaj poprawnej polszczyzny – w końcu nie bez powodu studiujesz na uczelni wyższej.
  • Nie rozmawiaj podczas zajęć na tematy nie związane z nimi – przeszkadzasz innym studentom oraz prowadzącemu.

Zakrzewski Marcin