W popkulturze do niedawna bardzo popularny był wizerunek mężczyzny jako osoby, która zdobywa władzę dzięki swej sile fizycznej, tłumi swoje uczucia i ma bardzo pogardliwe podejście do mniejszości seksualnych oraz kobiet. Jednakże w pozornie stereotypowej i skierowanej głównie do męskiej publiki serii gier Yakuza prawdziwa męskość to coś zupełnie innego.

Głównym bohaterem jest Kazuma Kiryu, mężczyzna wręcz zbyt dobry jak na świat, w którym się znajduje. Krótko po narodzeniu został osierocony, a jego domem stał się sierociniec Sunflower, prowadzony przez Shintaro Kazamę, bardzo wpływowego yakuzę. Kazuma traktuje go jak swojego idola, który wraz z upływem lat staje się dla niego ojcem, którego los nie dał mu wcześniej poznać. Z tego też powodu chce pójść w jego ślady i dołącza do przestępczego półświatka. Znacząco się w nim jednak wyróżnia i krok po kroku staje się bohaterem całego miasta.

Pozornie przypomina on klasycznych bohaterów znanych z fantasy czy science‑fiction, którzy charakteryzują się ogromną siłą fizyczną, mocno tłumionymi emocjami, chęcią zemsty i przekonaniem o tym, że są wybrańcami. Kiryu w całej serii wielokrotnie pokonywał przeciwników w naprawdę widowiskowy sposób, dysponował wręcz nadludzkimi umiejętnościami, lecz na tym podobieństwa się kończą.

Tym, co z pewnością go wyróżnia, jest bardzo duża uczuciowość i zdolność do okazywania emocji, które według popkultury nie przystoją mężczyźnie. Wielokrotnie widzimy go płaczącego, smutnego i możemy usłyszeć, jak krzyczy z bólu, szczególnie tego emocjonalnego. To bohater, który nie wstydzi się swoich uczuć – jest wrażliwy i możemy się o tym przekonać na wiele różnych sposobów.

Niezwykle ważna jest dla niego rodzina i potrafi dla niej zrobić wszystko. Widać to na przykładzie jego relacji z przyszywaną córką Haruką oraz z będącym dla niego niczym brat Akirą Nishiyamą. Wielokrotnie narażał dla nich swoje życie i starał się ich ratować nawet wtedy, gdy sytuacja wydawała się być beznadziejna. Dla Akiry wylądował też na 10 lat w więzieniu i stracił jedne z najlepszych lat swojej młodości.

Sądzę, że to osoba, która nie liczy się ze wstydem i zażenowaniem. Tańczy na parkiecie, rywalizuje z dziećmi w wyścigach samochodzików oraz śpiewa w barze karaoke z zaciekłością równą tej, która towarzyszy mu przy walce z dziesiątkami przeciwników. Niektórzy mogliby stwierdzić, że czasem robi z siebie głupka, ale on po prostu dobrze się bawi i w tym względzie opinia innych nie ma dla niego żadnego znaczenia. Wielokrotnie możemy go też zobaczyć w innych sytuacjach, które mogłyby zaszkodzić jego wizerunkowi. Przykładem tego może być podkładanie głosu do gry o gejowskiej miłości, wzięcie udziału w krępującej sesji zdjęciowej czy zostanie menadżerem klubu hostess w wyniku pomylenia z inną osobą. Kiryu nie dba o to, że może w tych sytuacjach wyglądać jak kompletny idiota i sądzi, że możliwość pomocy innym oraz uszczęśliwienie ich jest najważniejsze.

Dosyć unikalny jest też jego stosunek do sexworkingu oraz pracy hostess. W jednej z części gier pomaga on początkującej dominie w rozwinięciu swoich umiejętności, zrozumieniu jej roli i uczy ją, jak powinna karać i obrażać swoich klientów. Nie widzi w jej pracy niczego złego i uważa, że to zawód jak każdy inny. Gdy zaś odwiedza kluby z hostessami lub prowadzi ich klub, jest dla nich pełen szacunku, wysłuchuje ich problemów i zdarza mu się bronić je przed uporczywymi klientami.

Te wszystkie wyżej wymienione cechy tworzą obraz mężczyzny silnego zarówno ciałem, jak i duchem, który jest bardzo empatyczny, chętnie pomaga innym i nie obchodzi go opinia innych. W różnych odsłonach tej serii jego przeciwnikami były zaś osoby, które zachowywały się niczym kompletne jego przeciwieństwo. Zazwyczaj były to czarne charaktery, które dały się zwieść swej nadmiernej ambicji i arogancji na złą drogę. Ich stosunek do kobiet czy podwładnych był często godny pożałowania, a przez swą pozycję oraz pieniądze wykorzystywali słabszych i wysługiwali się nimi. Można powiedzieć, że Kiryu walczy ze wszystkim, czym w życiu gardzi i co jest sprzeczne z jego ideami.

Gry z tej serii osiągnęły ogromny sukces zarówno w Japonii, jak i na całym świecie. Wielu młodych mężczyzn może zobaczyć w głównym bohaterze osobę, którą podziwiają, szanują i pragną naśladować. To dla nich przykład pozytywnej męskości, która polega na obronie słabszych, bezinteresownej pomocy innym oraz życiu, którego nie definiują utarte schematy oraz standardy.

Na Zachodzie charakter Kiryu oraz jego poczynania nie są aż tak szokujące, ale dla Japończyków postać niezważająca na opinie innych i pełna pewności siebie była czymś nowym i rewolucjonizującym ich świat gier.

Autor: Adrian Kokot
Grafika: YAKUZA KIWAMI 2, Sega