Rekrutacja trwa od 11 do 17 października, zgłoszenia prosimy wysyłać drogą internetową na adres gazetastudencka.uo@gmail.com lub na www.facebook.com/profile.php?id=100073327159545.

Cześć!

W Gazecie Studenckiej zajmujemy się tworzeniem artykułów, zarówno do wydania, jak i na nasz portal. Oprócz działu dziennikarstwa są też działy: fotografii i grafiki, które zajmują się dopieszczaniem naszych artykułów w formie wizualnej, dział korekty, który odpowiada za poprawność językową oraz dział składu, czyli nasz trzon, bez którego numer by nie powstał – zajmuje się zbieraniem wszystkich artykułów do kupy i przeobrażaniem ich w jedną całość, czyli nasz comiesięczny numer. Organizujemy warsztaty i szkolenia dla każdego z naszych działów wedle zapotrzebowania i umiejętności. Od tego roku działa też punktowanie aktywności w GS, w celu mobilizacji i nagrodzenia członków.

W razie pytań zapraszamy do kontaktu z rekruterami i szefami działów. Poniżej obszerniejsze więcej informacji na temat każdego z działów oraz dane kontaktowe:

Dział dziennikarstwa

Zajmujemy się pisaniem tekstów do numeru i na portal. Każdy autor będący członkiem Gazety Studenckiej powinien opublikować 1 tekst na 2 miesiące. Numery mają swój temat przewodni, do którego dostosowana jest treść artykułów. Każdy z nich zawiera 2 wywiady, 2 artykuły luźne, ale związane w odgórnym tematem i serie jak: Pokaż się, Wycinki z prasy, 3 spojrzenia na…, Okiem prawnika i felietony. Tematy numerów wybierane są na podstawie tekstów nadsyłanych przez autorów, są również bardzo pojemne, więc autor może czuć się swobodnie w dokładnym sprecyzowaniu tematu swojego tekstu.

Portal podzielony jest na 5 działów tematycznych:

  • zdrowie,
  • turystyka,
  • psychologia,
  • miasto,
  • co? gdzie? kiedy? (zbiera teksty niemieszczące się w innych działach tematycznych, tematyka w tym dziale jest dowolna).

Autor musi być także przygotowany na proces zatwierdzania i konsultowania zmian po redakcji i korekcie tekstu. Trwa to zazwyczaj 1 dzień.

Rekrutacja

Kandydat wysyła swój tekst próby, na podstawie którego oceniany jest poziom jego warsztatu pisarskiego. Jeśli autor takim tekstem nie dysponuje, dostaje czas na jego napisanie.

Kontakt

Paulina Gruszecka (Redaktor naczelna)

www.facebook.com/paulina.gruszecka.71

Michalina Mencel (Zastępca redaktora naczelnego)

www.facebook.com/michalina.mencel.1

Dział korekty

Korekta to dział wymagający „sokolego oka”. Zwracamy uwagę na błędy ortograficzne, interpunkcyjne, logiczne, stylistyczne i językowe. Praca korektora jest często mylona z pracą redaktora, jednak pierwszy z nich wyłapuje to, co drugiemu umknęło (ma on o wiele szersze pole zagadnień do sprawdzenia). Obróbka tekstu (proces redakcyjno-korektorski) trwa tydzień. Redaktor zaczyna pracę na tekście, maksymalny czas jego pracy wynosi 2 dni, potem przekazuje tekst autorowi do zatwierdzenia (autor ma na to jeden dzień). Gdy tekst jest czysty (wszystkie zmiany redaktorskie zatwierdzone), czas na korektę. U nas w redakcji obecnie ma miejsce I korekta. Wszyscy korektorzy mają 2 dni, od momentu przekazania tekstu z wcześniejszego etapu, na sprawdzenie tekstu. Wszystkie zmiany redaktorskie, które chciałaby wprowadzić korekta, muszą być niezwłocznie konsultowane z redaktorem danego tekstu. Bez tego tekst nie może pójść dalej. Potem korekta daje autorowi tekst ponownie do zatwierdzenia (jeśli jest taka potrzeba, konsultuje się z nim i uzasadnia swoje zmiany). W takiej formie, po zatwierdzeniu, tekst idzie do składu. Sprawdzamy także teksty na portal „Gazety Studenckiej”, aktualnie przechodzi on tylko jedną korektę, która może trwać tydzień. Pracujemy na wytycznych ustalonych dla naszej gazety, bo każda szanująca się redakcja i wydawnictwo ma określone wytyczne do sprawdzania, gdyż najważniejsza jest konsekwencja w zapisie w obrębie całej publikacji. Jeśli to, co mówię, nieco was przeraża, nie martwcie się. Służymy pomocą, wiedzą i szkoleniami w tym zakresie.

Rekrutacja

Szefowa korekty spotyka się z wami i daje wskazówki, na co zwrócić uwagę w tekstach, które będziecie musieli sprawdzać. Dostajecie spis obowiązujących wytycznych (kilka wskazówek i zasad korektorskich). Po spotkaniu przesyłamy wam tekst i macie tydzień, żeby go sprawdzić. W ciągu następnego tygodnia oceniamy i kontaktujemy się z wami, jak poszło. Potem dostajecie drugi tekst i wszystko wygląda analogicznie. Żeby dostać się na stanowisko korektora numerów, musicie zdobyć średnią 51% z obu tekstów. W wyjątkowych przypadkach jest możliwość dostania się do nas na okres próbny, który rządzi się swoimi sprawami i jest ustalany indywidualnie. Zarówno w trakcie rekrutacji, przyuczania, jak i poza nimi macie możliwość nielimitowanego zadawania pytań, jeśli coś wam nie idzie, z czymś macie problem. Dostaniecie także spis poradników dostępnych w internecie i bibliotekach, które mogą wam pomóc w pracy. Wiele można się u nas nauczyć. Może być to przydatne nie tylko w pisaniu pracy licencjackiej albo prywatnych tekstów, ale także w rekrutacji do przyszłej pracy.

Kontakt

Klaudia Gacka (Szefowa działu korekty)

www.facebook.com/profile.php?id=100009162515539

Dział składu

Zajmujemy się finalnym przygotowaniem gazety do publikacji. Kluczowa jest znajomość programu Adobe InDesign (czego oczywiście was nauczymy). Upraszczając sprawę, składanie numeru polega na nanoszeniu tekstu, grafik itd. na strony. Jest to proces bardzo czasochłonny i wymagający, ponieważ „składacz” musi zwrócić uwagę na każdy, nawet najdrobniejszy szczegół. Mile widziane osoby z wizją, tzn. z pomysłem na wizualną kreację gazetki. Skład podlega wewnętrznej punktacji.

https://kursownik.pl/kursy/wprowadzenie_indesign/1/1/ – wymaga rejestracji/logowania, co jest oczywiście bezpłatne

https://www.youtube.com/watch?v=oiN9uZtCtag

Szkolenie! Jak będzie wyglądać? 

Każda osoba musi być zaopatrzona w program we własnym zakresie. Następnie rekruter skontaktuje się z chętnymi w celu ustalenia terminu szkolenia. Szkolenie odbędzie się na platformie Microsoft Teams i chętni będą mieli okazję zobaczyć, jak wygląda składanie numeru, będzie to też czas na zadawanie pytań. Skład to nie „kopiuj/wklej”. Po prezentacji (od razu lub w innym ustalonym terminie) każdy będzie musiał złożyć parę stron samodzielnie, w trakcie (i nie tylko) Anna Rajwa (rekruter i ekspert w temacie składu) będzie do dyspozycji.

Na II etapie każdy otrzyma dwa pliki (tekst + zdjęcie razy 2) i w ciągu tygodnia (mniej więcej) odeśle złożone strony Ani. Po zrobieniu prac, dla chętnych zostanie zorganizowane spotkanie (lub inna dogodna forma) w celu omówienia ewentualnych błędów.

Kontakt

Anna Rajwa (osoba rekrutująca do działu składu)

www.facebook.com/anna.rajwa00

Dział grafiki

Praca grafika w Gazecie Studenckiej polega na wykonywaniu wszelkich grafik, w których skład wchodzą grafiki promocyjne, ilustracje, okładki, ozdobniki, loga i wiele innych. Grafiki powinny być wykonane digitalowo (na komputerze).

W przypadku grafik wykonanych metodą komputerową najważniejsze jest, by grafika posiadała odpowiedni rozmiar i rozdzielczość (minimum 300 dpi).

Jakiekolwiek grafiki/ilustracje powinny być schludne i estetyczne Jesteśmy otwarci na różne style jak i formy. Oferujemy pomoc zarówno w przypadku obsługi programów graficznych, jak i zasad rysunku, koloru, anatomii etc.

Posiadanie jakichkolwiek programów graficznych nie jest wymagane, by dołączyć do Gazetki Studenckiej.

Przykładowe programy graficzne:

  • Photoshop,
  • SAI,
  • Clip Paint Studio,
  • Adobe Illustrator.

Prosimy o pokazanie przykładowych prac w ramach rekrutacji!

Nie wiem, jak usunąć tło ze swojego rysunku?

Nie masz się czym przejmować. Nauczymy cię jak to zrobić i dostaniesz dostęp do poradnika, a w razie pytań możesz się z nami skontaktować w każdej chwili. W przypadkach, gdy nie masz możliwości usunięcia tła z rysunku, poinformuj innego grafika, który się na tym zna, a on zrobi to za ciebie.

Nie mam dostępu do żadnego programu graficznego?

Zapewnimy ci szeroki wybór programów graficznych, które będziesz mógł pobrać na swój sprzęt, a także pomoc w ich obsłudze.

Kontakt

Agnieszka Frankowska (Szefowa działu grafiki)

www.facebook.com/AgniieszkaFrankowska

Dział fotografii

Dział FOTO, jak nazwa wskazuje, zajmuje się fotografią. Nasza praca to nie tylko robienie zdjęć, ale także postprodukcja, która potrafi być bardzo czasochłonna. Nasz dział jest najmniejszy, lecz służy pomocą każdemu dziennikarzowi, który chce przy wykorzystaniu zdjęć zilustrować swój artykuł. Wykonujemy także sesje fotograficzne, które są dodatkiem do wywiadów. Przed pandemią wykonywaliśmy fotorelację z różnych imprez odbywających się w mieście, będąc akredytowanymi fotoreporterami. Sprawiało nam to dużo satysfakcji i mamy nadzieję wrócić do tego jak najszybciej. Jesteśmy otwarci na nowe spojrzenie, ale gwarantujemy także możliwość nauczenia się wielu rzeczy od nas.

Rekrutacja

Rekrutujemy na podstawie portfolio. Nasze wymagania to zdjęcia w jakości 300 dpi. Mile widziany jest także dobry sprzęt fotograficzny (nie telefon) i podstawowa znajomość zasad fotografii. Reszty nauczymy.

Kontakt

Adrian Ciężki (Szef działu FOTO)

www.facebook.com/adrian.zkiii

Człowiek od PR-u

Taka osoba jest nam bardzo potrzebna, by móc promować GS. Najbardziej zależy nam jednak na ruszeniu działu marketingu. Do obowiązków PR-owca będzie należeć:

  • tworzenie umów w porozumieniu i ze wsparciem naczelnych (kwestia do dogadania);
  • budowanie naszego wizerunku i dbanie o niego;
  • zamieszczanie postów na naszym portalu, Facebooku i Instagramie.
Kontakt

Paulina Gruszecka (Redaktor naczelna)

www.facebook.com/paulina.gruszecka.71

Michalina Mencel (Zastępca redaktora naczelnego)

www.facebook.com/michalina.mencel.1