Co o studentach myślą wykładowcy UO? Odpowiedź może być niemałym zaskoczeniem. Dotychczasowa wizja zapracowanego studenta Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej może się okazać zwykłą kaczką dziennikarską.

 

Badanie opinii wykładowców to dość ryzykowna sprawa.
To podsumowanie naszej pracy i tego jak w całokształcie jesteśmy odbierani przez innych. Próbę zdefiniowania swojego wizerunku w oczach wykładowców podjęli studenci III roku Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.  Badanie miało na celu poszerzyć wiedzę na temat pewnej sfery dotyczącej życia społeczności akademickiej, określonych postaw i zachowań. Jego zadaniem było pokazać, jak wygląda wizerunek studenta tego kierunku
oraz ustalić, w jakim świetle jest on postrzegany przez nauczycieli akademickich. Analiza odzwierciedla także zdanie wykładowców na temat poziomu, jaki reprezentują studenci UO.
Wyniki mówią same za siebie: studenci, po mimo tego, że z reguły odbierani są jako osoby ambitne, chcące rozwijać się, dbające o swój rozwój duchowy, są postrzegani jako osoby przede wszystkim leniwe. Wykładowcy jasno podkreślają, że według ich mniemania przeciętny student większość dnia nie robi nic konstruktywnego: podczas zajęć nudzi się i nie słucha. Ankietowani ukierunkowali swoje rozgoryczenie, podkreślając to co najbardziej ich irytuje
w zachowaniu studenta, a mianowicie: cwaniactwo, krętactwo, niepunktualność czy ignorancja. Z przeprowadzonych badań wynika jednak, że studenci darzą się ogromną, wzajemną sympatią – wspierają się, choć nie lubią niesprawiedliwego ocenia i to bywa przyczyną częstych zgrzytów. Respondenci uważają, że mimo wszystko młodzi dziennikarze Uniwersytetu Opolskiego posiadają duży potencjał. Żeby jednak spełnić swoje życiowe aspiracje, którymi według nich są przede wszystkim znalezienie pracy, satysfakcja z niej, a także realizacja swoich hobby, marzeń, szczęście i rodzina – trzeba sobie zapracować.
Grupa badanych składała się z 11. nauczycieli akademickich Uniwersytetu Opolskiego, prowadzących zajęcia oraz wykłady na VI semestrze studiów roku akademickiego 2011/2012 ze studentami kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Badanie trwało ponad tydzień (17-27.05.2012r.).

 

Aleksandra Brzęcka