Studencie, niedługo rozpoczniesz pracę zawodową i chcesz być obecny w mediach społecznościowych? A może już prowadzisz firmę i planujesz rozbudować swoją działalność? Zdecydowanie powinieneś wiedzieć, jakie możliwości reklamowe oferują social media.

Na Facebooku i Instagramie po prostu warto być!

Do obecności w mediach społecznościowych raczej nie trzeba nikogo przekonywać. Platformę należy wybrać, uwzględniając docelową grupę odbiorców. Na Facebooku znajduje się zdecydowanie więcej osób powyżej 35 roku życia niż na Instagramie. Za to młodsi użytkownicy chętniej wybierają tę drugą aplikację. Konta w mediach społecznościowych mają również duże przedsiębiorstwa, firmy e-commerce’owe, czy specjaliści z różnych dziedzin, w tym branż usługowych. To w tym medium gromadzą swoją społeczność i docierają do osób z całego kraju, a nawet spoza jego granic. Dzielą się tam wiedzą, budują swoją markę, a dodatkowo prezentują i sprzedają produkty lub usługi. Mają możliwość poznania swoich potencjalnych klientów, ich preferencji oraz zebrania feedbacku, po to, aby jeszcze bardziej udoskonalić swoją ofertę.

Od czego zacząć tworzenie reklamy?

Aby stworzyć skuteczną reklamę, należy zastanowić się nad tym, co jest naszym celem. Czy to zwiększenie rozpoznawalności, pozyskanie kontaktów, a może sprzedaż? Reklamę możemy stworzyć na kilka sposobów: bezpośrednio z aplikacji, klikając w opcję promuj post, wyświetlaną pod postami opublikowanymi na osi czasu naszej strony, lub poprzez Menedżera reklam, którego skonfigurujemy w Menedżerze firmy na Facebooku – czyli w rozbudowanym narzędziu, z poziomu którego można zarządzać fanpage’em, Instagramem, kontem reklamowym, a także przydzielać dostęp do konta pracownikom czy agencji marketingowej. Opcja promuj post to najprostsza metoda promocji, w przypadku Instagrama dostępna jest wyłącznie z poziomu aplikacji. Menedżer reklam to bardziej zaawansowane narzędzie, nie tylko pod względem dostępnych celów reklamowych, których jest ponad trzykrotnie więcej, niż w poprzednim wariancie. To także możliwość połączenia reklam z pixelem Facebooka, który, zainstalowany na stronie internetowej, pozwala śledzić np. ilość wejść w zakładkę Kontakt. Możliwa jest też integracja Menedżera reklam z zewnętrznymi narzędziami, takimi jak Chatbot czy Zapier, jednak ma to miejsce przy budowaniu bardziej zautomatyzowanych lejków pozyskiwania potencjalnych klientów, wspierających szybszy kontakt z nimi. Należy zaznaczyć, że nie wszystkie funkcje z poziomu Menedżera reklam dostępne są zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie.

Opcja promuj post

Wykorzystanie promowania z poziomu aplikacji jest efektywne szczególnie w początkowym etapie obecności w mediach społecznościowych. Wybranie celu uzyskaj większą aktywność – w przypadku Facebooka – i więcej odwiedzin profilu – na Instagramie – będzie skutkowało ściągnięciem przez algorytm osób, które spełnią wymogi ustalonej przez nas grupy docelowej, albo grupy automatycznie skonfigurowanej (choć jeśli twój profil obserwują znajomi i konta z egzotycznych krajów, nie jest to dobry wybór) oraz użytkowników chętnie lajkujących i obserwujących profile. Ponadto w przypadku Instagrama tylko poprzez posty promowane umożliwimy odbiorcom bezpośrednie przejście do naszego profilu po kliknięciu w reklamę. W Menedżerze reklam nie znajdziemy takiej opcji. Wprawdzie można wykorzystać cel ruch, a w dalszym kroku zwiększ liczbę odwiedzin w witrynach, i wkleić link do profilu, natomiast po kliknięciu w reklamę odbiorcy zostaną przekierowani do profilu w przeglądarce, a nie w aplikacji. Z tym utrudnieniem również można sobie poradzić, ale trzeba wówczas skorzystać z deep linku i z zewnętrznego narzędzia URLgenius, płatnego od 5 000 kliknięć w reklamę. Z moich obserwacji wynika, że sam Instagram rekomenduje pierwszą ze wskazanych opcji, gdyż niektórym kontom, małym i po bardzo długim czasie nieaktywności (w przypadku Lumii wynoszącym siedem miesięcy), sam proponuje budżet na dotarcie do nowych odbiorców. We wskazanym przykładzie propozycja ta wyświetliła się jeden raz, dlatego jeśli znajdziesz się w podobnej sytuacji, skorzystaj z oferty. To od trzech do pięciu dni darmowej promocji!

Ponadto w czasie między kliknięciem promuj post a zatwierdzeniem jej przez algorytm Instagrama, wyświetlają się statystyki dotyczące hashtagów. Tylko wtedy można podejrzeć, z którego z nich najwięcej osób przeszło do postu lub profilu.

Możliwości Menedżera reklam 

Oprócz wymienionych powyżej zalet, promocja postu ma także wiele wad, na które to rozwiązania znajdziemy w Menedżerze reklam. Właśnie w nim możemy wybrać cel spośród 11 propozycji. Ciekawymi opcjami, w szczególności dla branży usługowej, mogą okazać się cele: pozyskiwanie kontaktów, wiadomości oraz zasięg. Dwie pierwsze opcje umożliwiają kontakt z potencjalnym klientem. W pierwszej z nich odbywa się to poprzez formularz, w którym można poprosić przykładowo o imię i nazwisko, e-mail, telefon i wiele innych informacji. Trzeba jednak pamiętać, że im mniej pól do wypełnienia ma nasz odbiorca, tym chętniej to zrobi. Z kolei opcja wiadomości przekierowuje nas do rozmowy przez wiadomości prywatne, dzięki którym osoba zainteresowana może dopytać o szczegóły oferty. Natomiast trzecia z propozycji to zasięg. Wybranie tego celu nie sprawi, że będziemy mieć dużo polubień czy wiadomości w skrzynce odbiorczej, ale umożliwi dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Dobrym sposobem na sprawdzenie działania tego rodzaju promocji jest podanie w opisie reklamy hasła, które będzie upoważniało klienta do odebrania zniżki na wybrany produkt lub usługę w punkcie stancjonarnym. A jeśli działamy w e-commerce i chcemy wygenerować sprzedaż, wybieramy sprzedaż z katalogu bądź konwersje.

Ogromną zaletą Menedżera reklam jest możliwość tworzenia tzw. dark postów, czyli postów, które nie będą wyświetlały się na naszej osi czasu tylko odpowiednio wybranym odbiorcom. Grupa odbiorców to kolejne kluczowe ustawienie. Dzięki niemu mamy możliwość sprecyzowania grup, do których chcemy trafić w oparciu o wykluczenia – np. jakiegoś zainteresowania; grupy niestandardowych odbiorców – czyli o dane dostarczone z zewnętrznych źródeł takich jak wspomniany już wcześniej pixel. W porównaniu do postów promowanych, w tym przypadku mamy do wyboru więcej propozycji zainteresowań oraz możliwość skorzystania z zachowań użytkowników. Lokalizacja także ma rozbudowane funkcje. Za pomocą wirtualnej pinezki można dokładnie oznaczyć np. swoje biuro i wskazać obszar dwóch kilometrów wokół, a w dodatku wybrać osoby, które zamieszkują tę konkretną lokalizację. Inaczej jest z postami promowanymi, w których kierujemy promocję do wszystkich osób przebywających w konkretnej lokalizacji. Czas i datę ustawimy, nawet jeśli reklama ma się wyświetlać tylko w poniedziałki między 8:00 a 10:00. Zastosowanie Menedżera reklam istotne jest z uwagi na to, że posiadamy kontrolę także nad umiejscowieniem. Oprócz Facebooka i Instagrama możemy wskazać jednoczesne jej zamieszczenie na Messengerze czy w Audience Network.

Co ostatecznie wybrać?

Reklamę na Facebooku i Instagramie powinno tworzyć się z wykorzystaniem Menedżera reklam. To zdecydowanie bardziej rozwinięte i dające większe możliwości narzędzie niż opcja promuj post. Jednak reklama konta z małą liczbą obserwujących wydaje się podejrzana. Potrzebny jest dowód społecznego zaufania w postaci liczby osób śledzących profil, polubień i komentarzy pod postami, dlatego w tym przypadku wykorzystanie postów promowanych jest przydatne. Natomiast reklama będzie efektywna, jeśli dobrze zdefiniujemy cele, które chcemy uzyskać i zaplanujemy ją krok po kroku, biorąc pod uwagę rozbudowanie naszego profilu. O najczęstszych błędach w reklamie przeczytasz już w następnym moim artykule, także bądźmy w kontakcie.

Do następnego przeczytania!

Autor: Marta Lewera