Pierwszym skojarzeniem, które może przyjść do głowy, gdy mowa o 3D”, są filmy w kinach. Niektóre z produkcji wykonywane są za pomocą właśnie grafiki 3D. Jednak czym ona tak dokładnie jest, co można dzięki niej stworzyć, a także kto się w niej odnajdzie? 

Grafika 3D, czyli inaczej grafika trójwymiarowa, bazuje na trzech współrzędnych opisanych literami X (szerokość), Y (wysokość) oraz Z (głębia). Każdy obiekt w grafice 3D składa się z wierzchołków, z mniejszej lub większej liczby. Zazwyczaj dąży się do tego, aby nie było ich zbyt wiele. Wynika to z faktu, iż każdy kolejny punkt wymaga od naszego sprzętu, a dokładnie od karty graficznej, dodatkowej pracy. Prawdopodobnie z tej właśnie przyczyny powstał podział na grafikę low poly oraz high poly. W pierwszym przypadku wierzchołki są wyraźnie widoczne, a sam obiekt mocno kanciasty, niczym wyciągnięty z gry Minecraft. W drugim natomiast mamy do czynienia z kompletnym przeciwieństwem. Wszystkie zagięte krawędzie są gładkie, wręcz idealnie wypolerowane. Dzieje się tak za sprawą większej liczby punktów, które tworzą zakrzywienie. Takie obiekty dążą do najwierniejszego odzwierciedlenia prawdziwych przedmiotów.

Z czym wiąże się grafika 3D?

Wbrew pozorom grafika 3D znajduje zastosowanie w wielu branżach. Ma swój udział w gamedev, czyli branży zajmującej się produkcją gier. Każda gra wykorzystuje grafikę, a znaczna część obecnych produkcji – tą trójwymiarową. Niezbędne są zatem osoby, które zaprojektują budynki, postacie czy elementy otoczenia. Czasami takie osoby będą mogły korzystać ze szkiców i rysunków pomocniczych, a innym razem jedynymi pomocnikami pozostaną wyłącznie wyobraźnia, kreatywność i umiejętności.

To cechy przydatne także w branży budowlanej i remontowej – przy wizualizacjach bardzo ważne jest szczegółowe i realistyczne odzwierciedlenie rzeczywistych przedmiotów, pomieszczeń, a nawet całych budynków. Gdy zbliża się remont, zwłaszcza generalny, to trudno sobie wyobrazić, jak dane pomieszczenie wyglądałoby z innymi meblami i kolorami na ścianach. Właśnie w takiej sytuacji grafik 3D szybko mógłby przygotować małą wizualizację. Pomocne okazuje się również przenoszenie do 3D projektów całych domów, przygotowanych wcześniej przez architekta, co zastąpić może dawne tekturowe makiety. Odpowiednio przygotowany projekt bez problemu wydrukuje drukarka 3D.

Nie wolno zapomnieć o czystej przyjemności artystycznego wyrażenia siebie. Obiekt w programie do modelowania 3D – tak samo jak kartka papieru czy płótno – przyjmie wszystko. Wystarczy usiąść i puścić wodze fantazji. Można tworzyć zapierające dech w piersiach krajobrazy, realistyczne modele ludzi lub zwierząt, czy też tworzyć coś zupełnie nowego.

Co trzeba umieć, by projektować?

To pytanie stawiane chyba przy podejmowaniu każdego nowego zajęcia. Odpowiedź nie jest jednak prosta. Wszystko zależy od tego, w którą stronę grafik chce się rozwijać. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by doskonalić się w każdym aspekcie grafiki 3D. Jednak przy gamedevie należy pamiętać o optymalizacji siatki, ponieważ inaczej wymagania danej gry przerosną nawet najlepsze karty graficzne. Natomiast przy wizualizacji pokoi i budynków trzeba myśleć o doborze barw, świetle i całej kompozycji, by projekt jak najbardziej przypominał rzeczywistość.

Grafika to nie koniec

Każdy obiekt, choćby zwykłą kulę, można animować. W końcu kula może się toczyć. Oczywiście do profesjonalnej animacji, np. ludzkiego ruchu i mimiki, używa się przechwytywania ruchu. Kamery nagrywają osobę, a program przenosi ruch na stworzony model, dzięki czemu wygląda on naturalnie. Jednak nie jest to jedyna metoda. Można ręcznie w programie określić, który element, gdzie ma się znaleźć i w której klatce animacji. Z takiego poklatkowego działania stworzyć można każdą animację.

Autor: Łukasz Wiszowaty
Grafika: Łukasz Wiszowaty