Marketing w odpowiedzi na potrzeby klientów stosuje coraz nowsze rozwiązania, które w swoich biznesach adaptują nie tylko duże korporacje, ale i małe przedsiębiorstwa. W celu utrzymania bądź zwiększenia przewagi marketingowej nad konkurencją, firmy stale obserwują i wdrażają nowe trendy. Należą do nich:
1. Augmented reality (AR)
Technologia AR (rozszerzonej rzeczywistości) wykorzystuje świat rzeczywisty, w którym wyświetlane są elementy świata wirtualnego. W dodatku efekty jej działania można zobaczyć na smartfonie; w przeciwieństwie do technologii VR (wirtualnej rzeczywistości) nie wymaga zakładania specjalnych okularów. AR daje możliwość zobaczenia np. siebie w okularach, które wybierzemy z oferty sklepu internetowego. Dodatkowo – w przypadku branży optycznej – to opcja wejścia na rynek e-commerce, gdyż dopasowanie okularów do kształtu i wymiarów twarzy jest dużo bardziej skomplikowane niż np. dobór odzieży, choć i w tej branży AR ma się świetnie. Rozszerzona rzeczywistość po prostu pozwala zobaczyć wygląd produktu – jak sama nazwa wskazuje – w rzeczywistości.
2. Social Commerce
Obecnie sklepy internetowe mogą także sprzedawać za pomocą mediów społecznościowych. Pinterest, Instagram czy Facebook umożliwiają stworzenie sklepu na swojej platformie, a w celu sfinalizowania transakcji, kierują ruch do sklepu internetowego. To potężne narzędzie, przedstawiając bowiem przedmiot w mediach społecznościowych, można stworzyć wokół niego historię i pokazać korzyści wynikające z jego zastosowania. Dodatkowo platformy społecznościowe umożliwiają wygenerowanie potrzeby, z której klient nie zdawał sobie dotychczas sprawy, oraz zainteresowania produktem, a w konsekwencji opinii będących społecznym dowodem słuszności. Poczyniła tak np. marka MrsBrush, która pokazuje na Instagramie jak dbać o swoje ciało i szczotkować je, tym samym sprzedając szczotki do masażu, olejki, rollery, kamienie gua sha i inne produkty do pielęgnacji.
3. Visual Search
Przeglądanie stron internetowych w większości ze smartfonów spowodowało, że zmianie uległ sposób poszukiwania treści. Wyszukiwanie za pomocą obrazu staje się coraz bardziej popularne. Dla użytkownika ta opcja identyfikacji przedmiotu jest przede wszystkim łatwa i wygodna. Przeszukiwanie zakładek pochłania dużo czasu i energii. Funkcja wyszukiwania za pomocą obrazu zdecydowanie ułatwia cały proces. Za przykładem Google Lens i Pinterest Lens idą inni technologiczni giganci, jak Amazon, Bing od Microsoftu czy Bixy Vision firmy Samsung. Systematycznie tę technologię wprowadzają sklepy internetowe. To świetne rozwiązanie przede wszystkim dla branży meblowej i odzieżowej.
4. Video marketing
Wraz z pojawieniem się TikToka, odbiorcy przyzwyczaili się do prezentowania treści za pomocą krótkich form wideo. Poprzez wykorzystanie tego sposobu komunikacji można zaprezentować ofertę, przedstawić zespół, dać wskazówki czy zaprosić na webinar – w dodatku tworząc treść viralową. Video marketing zdecydowanie wspiera budowanie wizerunku marki w sieci oraz sprzedaż. Krótkie filmiki znane są i cieszą się dużą popularnością jako Reels’y na Instagramie. Można je stworzyć używając aplikacji CapCut, InShot albo samego TikToka. Wykorzystując te sposoby można zaprezentować istotne treści w krótkiej i atrakcyjnej formie.
5. E-mail marketing (mailing)
Mailing to kanał komunikacji przedsiębiorstwa, tak jak Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest i inne aplikacje. Różnica polega na tym, że maile zostają wysłane do wszystkich odbiorców zebranych na liście, natomiast aplikacje ograniczają zasięg postów, a wraz z nim rzetelnie budowaną komunikację przedsiębiorstwa. To skuteczna forma komunikacji, ponieważ – w dużej mierze – na takiej liście znajdują się osoby, które skorzystały już z produktu czy usługi konkretnej firmy i prawdopodobnie mają pozytywne doświadczenia, a „podgrzewani‟ systematycznie mailami, chętniej ponownie dokonają w niej zakupu. Świetny przykład wykorzystania mailingu można zaobserwować na Instagramie Kasi Krzywickiej, adwokatki i przedsiębiorczyni, na którym uczy o bezpiecznej firmie online. Wydając e-book o elementach legalnego e-produktu i proponując go w zamian za podanie maila, czyni wygranymi obie strony, ponieważ podający swoje dane użytkownik otrzymuje dostęp do interesującej go treści, a wydawca pozyskuje kontakt do potencjalnego przyszłego klienta i – oprócz jednorazowej treści zawartej w e-booku – może kierować kolejne oferty swoich usług czy produktów.
Reasumując, należy wskazać, że trendy wymienione w artykule będą przynosiły efekty przy dobrze zaprojektowanej strategii komunikacji marki w mediach społecznościowych i w internecie. Komunikacja branż e-commerce będzie inna niż usługowych i sprawdzać będą się zupełnie inne techniki. Marki działające w handlu elektronicznym z pewnością powinny zwrócić uwagę na AR oraz visual search. Największe marki już stosują te technologie, a użytkownicy internetu będą się do nich przyzwyczajali i – wraz z upływem czasu – uznawali za powszechne. Uwaga branż usługowych powinna zostać skierowana się na social commerce – sprzedaż za pomocą mediów społecznościowych ma wielką moc i stale wzrasta, video marketing – odbiorcy przyzwyczaili się do treści w formie wideo i to ona zdecydowanie lepiej do nich przemawia, a także mailing – aby ryzyko utracenia kontaktu z potencjalnymi i obecnymi klientami ograniczyć w jak największym stopniu.
Autorka: Marta Lewera