Umiejętność poprawnego używania etykiety w kontaktach na linii wykładowca – student jest bardzo istotna. Nie zagwarantuje Wam wprawdzie dobrych ocen, ale zapewne lepiej być postrzeganym jako osoba kulturalna i potrafiąca się zachować. Jest to szczególnie istotne, kiedy uczelnia nie jest ogromna.
Jak zwracać się do wykładowców?
W warunkach akademickich panuje jedna, złota zasad, której należy pilnować jak oka w głowie. Jeżeli zwracasz się z jakimś zapytaniem do pracownika uczelni, pamiętaj, aby zawsze używać jego stopnia naukowego.
- Pani Rektor / Panie Rektorze (także do prorektorów),
- Pani Dziekan / Panie Dziekanie (także do prodziekanów),
- Pani Profesor / Panie Profesorze,
- Pani Doktor / Panie Doktorze,
- Powszechna forma grzecznościowa Proszę Pani / Proszę Pana stosowana jest w przypadku osób z tytułem magistra/inżyniera
Kontakt internetowy, czyli jak napisać poprawnego maila?
Poczta elektroniczna to jeden z głównych kanałów komunikacji z wykładowcami. Pamiętaj, że e-mail to nadal list i należy stosować wszystkie jego zasady. Ponadto warto pamiętać o kilku dodatkowych zasadach, które ułatwią kontakt.
- Pamiętaj o tytule wiadomości, staraj się, aby nie był za długi, ale choć w małym stopniu nakreślał jej cel.
- Rozpocznij i zakończ mail zwrotem grzecznościowym. Dobrym sposobem jest założenie specjalnego maila tylko do kontaktów uczelnianych i stworzenie gotowego podpisu, który automatycznie będzie dodawany do wiadomości. Pamiętaj o podaniu swojego imienia, nazwiska, numeru indeksu, kierunku, roku studiów oraz uczelni.
- Krótko i treściwie – mail to nie elaborat.
- Nie stosuj emotikonek.
- Po napisaniu listu sprawdź go dokładnie pod kątem poprawności językowej.
Ogólne zasady zachowania podczas zajęć.
- Nie spóźniaj się, kiedy jednak Ci się to zdarzy wejdź niezauważony.
- Ubieraj się schludnie oraz niewyzywająco – uczelnia to nie wybieg.
- Wyłącz dźwięk oraz wibracje w telefonie, a najlepiej zapomnij o jego istnieniu.
- Używaj poprawnej polszczyzny – w końcu nie bez powodu studiujesz na uczelni wyższej.
- Nie rozmawiaj podczas zajęć na tematy nie związane z nimi – przeszkadzasz innym studentom oraz prowadzącemu.
Zakrzewski Marcin
Autor artykulik sam się nie popisał znajomością akademickiego savoir vivre’u. Tekst na zasadzie “nie znam się, to się wypowiem”