Tworząc reklamę w Menedżerze reklam, łatwo się pogubić. Cel, grupa odbiorców, lokalizacja, umiejscowienie, format, miejsce docelowe… Jest tego dużo, ale czy na pewno tylko te parametry będą stanowiły o powodzeniu kampanii? W tym artykule wskażę Ci błędy, jakie możesz popełnić, a które związane są nie tylko z aspektami technicznymi.
- Masz nieprzygotowane profile
Zatwierdzenie reklam w Menedżerze reklam nie sprawi, że klienci będą się kontaktować i kupować od nas. Zanim zaczniesz płatną promocję zweryfikuj czy przekazujesz wartościową treść. Profil nie powinien zawierać 2-3 lifestylowych zdjęć, tylko treść, która wypozycjonuje Cię w roli eksperta w konkretnej dziedzinie.
W dodatku upewnij się, że potencjalnych klientów odsyłasz na fanpage’a lub Instagrama, z którego dowiedzą się, komu i w czym pomagasz, w jakiej lokalizacji świadczysz usługi (w przypadku biznesów lokalnych), a także jak można się z Tobą skontaktować.
Dobrą praktyką jest wskazanie adresu w samej reklamie. Ja na przykład przez ostatnie pół roku przemieszczam się pomiędzy trzema województwami – opolskim, śląskim i łódzkim. Kiedyś przeglądałam profile różnych fotografów, więc reklamy niektórych z nich – ale również innych – zaczęły mnie gonić. Strasznie irytujący był dla mnie fakt, że nie mogłam znaleźć – nie tylko w reklamie, ale i w profilu – miejscowości w jakiej fotograf ma studio. A jeszcze bardziej byłam zirytowana, gdy okazywało się, że to fotograf z woj. lubelskiego lub pomorskiego – dlatego tak ważne są ustawienia lokalizacji i wybrania opcji osób, które mieszkają w tej konkretnej lokalizacji, a nie tylko w niej przebywają.
- Źle dobrałeś/aś kreację reklamową
Pokazujesz cechy produktów, które oferujesz lub sprzętu jakim świadczysz usługi? Nie rób tego na pierwszej grafice w reklamie. Ludzi nie interesuje to, że masz profesjonalny sprzęt czy też twoje produkty są rzekomo najwyższej jakości. Sprzedają emocje, dlatego w pierwszej kolejności to właśnie je powinno się pokazać.
Jesteś architektem? W pierwszej kolejności pokaż zadowoloną rodzinę siedzącą przy stole i spożywającą posiłek. A na drugiej grafice wskaż dopiero aspekty techniczne w postaci planów.
Sprzedajesz zabawki dla dzieci? Pokaż bawiące się radosne dzieciaki, a następnie zdjęcia z wymiarami i wszelkimi zabezpieczeniami niczym na zdjęciach z Allegro.
Przygotowując grafiki pod reklamy, pamiętaj o podejrzeniu kreacji, jeśli wybrałeś/aś więcej niż jedno umiejscowienie. Nawet wybierając tylko jedną platformę – załóżmy, że będzie to Instagram – to grafika inaczej będzie wyglądała, wyświetlając się w aktualnościach, relacjach czy w sklepie. Sprawdź to, bo może się okazać, że grafika jest niedostosowana, a przez to nieczytelna dla odbiorcy.
W dodatku słabo sprawdzają się zdjęcia stockowe. Lepszą opcją mogą okazać się zdjęcia zrobione smartfonem z ręki.
Warto też przetestować kreację w formie krótkiego wideo, takiego jak na TikToku. W dodatku używając aplikacji SnapTik, można pozbyć się znaku wodnego chińskiej aplikacji.
- Wybierasz cel kampanii, którego Ty nie jesteś w stanie zrealizować
Pamiętaj, że algorytm to maszyna, która spełni zadany cel (oczywiście przy odpowiednich ustawieniach).
Chcesz zachęcić do konwersacji, podczas której zbijesz obiekcje i zapiszesz kogoś na wizytę? – zrób kampanię na pozyskiwanie wiadomości.
Chcesz pozyskiwać kontakty? – zrób kampanię na Lead Adsy.
Chcesz wygenerować sprzedaż? – zrób kampanię na sprzedaż z katalogu.
Natomiast jeśli Ty nie przejmiesz dalszej części procesu, czyli: nie odpiszesz na wiadomości, nie zadzwonisz pod zostawiony numer telefonu, nie wyślesz paczki JAK NAJSZYBCIEJ, to osoba zainteresowana zapomni, że podjęła jakąkolwiek interakcję z Twoją firmą lub następnym razem nie złoży u Ciebie zamówienia.
- Nie podpiąłeś/aś Pixela Facebooka do strony internetowej
Pixel Facebooka zbiera dane o zdarzeniach dokonanych na Twojej stronie, np. o rozpoczęciu wypełnienia formularza, dodaniu produktu do koszyka, zapisie do newslettera. Mając te dane, posiadasz konkretną grupę odbiorców, która już cię zna, zatem możesz kierować do nich kampanie remarketingowe.
- Nie prowadzisz kampanii remarketingowych
Przy pierwszym kontakcie z marką ludzie w zdecydowanej większości nie decydują się na zakup. Potrzebują daną markę po prostu poznać i być świadomymi jej istnienia. Mając zebrane w Pixelu osoby, które podjęły konkretną akcję, czyli np. dodały produkty do koszyka, ale nie dokonały zakupu, możesz im się przypomnieć, albo stworzyć dla nich specjalną ofertę ograniczoną czasowo.
- Powielasz grupę docelową
Tworzenie kilku zestawów reklam z podobną grupą docelową nie sprawi, że dotrzesz do innej grupy osób. Ustawiając zainteresowanie „taniec” w jednym zestawie i „taniec towarzyski” w drugim, algorytm nie sprawi, że reklama ukaże się odbiorcom, którzy spełniają kryteria dwóch różnych zainteresowań. Jeden użytkownik może mieć ich przypisanych kilka. Zatem tworzenie kilku zestawów reklam z podobną grupą odbiorców sprawi, że będą one ze sobą konkurowały, bo walczą o uwagę pokrywających się grup odbiorców.
- Zbyt często dokonujesz zmian w ustawieniach w Menedżerze reklam
Wprowadzanie każdorazowych zmian skutkuje tym, że algorytm na nowo uczy się ustawień, tak aby reklama okazała się jak najbardziej efektywna. Proces ten zajmuje około 3-5 dni.
- Masz zbyt mały budżet
Reklamując się na Facebooku czy Instagramie, uczestniczysz w aukcji. Reklamy od ogłoszeniodawcy, który zapłacił więcej, będą wyświetlane częściej. Aby mieć rozeznanie i wiedzę, kto się reklamuje, a w konsekwencji możliwość adekwatnego doboru budżetu – koniecznie przeanalizuj działania konkurencji i zajrzyj do ich bibliotek reklam.
Aspekty techniczne zdecydowanie będą stanowiły o skuteczności kampanii reklamowej, jednak musisz pamiętać, że nie funkcjonują one w odosobnieniu. O powodzeniu kampanii reklamowej może przesądzić fakt, że reklamy funkcjonują w połączeniu z rzetelnie prowadzonym profilem w mediach społecznościowych, z intrygującymi kreacjami graficznymi (nie zapominaj o tym, że klienci kupują też, a może i przede wszystkim – oczami), a w dodatku uzupełnione są o zaangażowanie samego reklamodawcy.
Autorka: Marta Lewera