To od celu reklamowego będzie zależało, co odbiorca zrobi po wyświetleniu reklamy. Przykładowo kampanie świadomościowe czy sprzedażowe już od początku ich tworzenia będą przeprowadzane przez odpowiednie etapy, tak aby uzyskać zamierzony cel. Dlatego istotne jest, aby wiedzieć, co każda z 11 dostępnych w Menedżerze Reklam opcji oznacza i jaki efekt może przynieść. Przedstawię Ci to poniżej.

Elementy kampanii reklamowej

Kampania reklamowa składa się z trzech elementów: kampanii – na poziomie której ustawiamy cel, który chcemy osiągnąć, stworzenia zestawu reklam – ustalamy grupę odbiorców, dane demograficzne, lokalizację i szczegółowe opcje targetowania, np. po konkretnych zainteresowaniach, oraz reklamy – czyli przekazu w formie wideo lub grafiki, nagłówka oraz tekstu reklamowego.

Cele reklamowe

W Menedżerze Reklam dostępna jest możliwość wyboru celów reklamowych spośród trzech kategorii: świadomości, działań oraz konwersji.

a) rozpoznawalność marki – cel wykorzystywany zwykle podczas początkowej części komunikacji z potencjalnym klientem bądź w kampaniach wizerunkowych. Jest zoptymalizowany pod kątem wyświetleń; reklama ma pokazywać się jak największej grupie odbiorców, która z najwyższym prawdopodobieństwem będzie w stanie zapamiętać ją przez następne dni. Opis jego działania podany przez osoby zarządzające systemem jest dość nieprecyzyjny, dlatego w kampaniach świadomościowych zdecydowanie częściej stosuje się następny z celów, czyli zasięg;

b) zasięg – w jego przypadku optymalizacja polega na dotarciu do jak największej grupy osób jak najniższym kosztem, za 1000 wyświetleń. Komunikacja z wykorzystaniem tego celu odbywa się zwykle na początku lejka sprzedażowego. Reklamy mają uświadomić odbiorcom, że firma ma jakąś konkretną ofertę, a także ją promować;

c) ruch – jego zadaniem jest ściągnięcie na stronę docelową jak największej grupy odbiorców. To znaczy, że za pomocą ruchu możesz przenieść użytkownika z Facebooka lub Instagrama na bloga, stronę internetową czy do aplikacji;

d) aktywność – wykorzystując tę opcję, dotrzesz do osób aktywnych, czyli pozostawiających polubienia, komentarze i udostępnienia pod postami;

e) instalacja aplikacji – cel wykorzystywany przy promowaniu aplikacji. Po kliknięciu na reklamę, odbiorca ma możliwość zainstalowania jej;

f) wyświetlenia filmu – kiedy wybierzesz ten cel, Facebook zacznie dążyć do wyświetlenia Twojego filmu jak największej ilości osób. Jest to dobre narzędzie do remarketingu; dzięki niemu tworząc następną kampanię, będziesz mógł dotrzeć do osób, które wykazały zainteresowanie filmem, czyli obejrzały np. jego 75%;

g) pozyskiwanie kontaktów – stosuje się do zbierania informacji o potencjalnym kliencie (tj. nr telefonu czy mail) za pomocą formularza kontaktowego. Jednak, aby kampania została uruchomiona, musisz pamiętać o dołączeniu polityki prywatności. Potencjalny klient musi wiedzieć, kto będzie przetwarzał jego dane osobowe i w jaki sposób będą one wykorzystywane. Ten cel dobrze sprawdza się przy zapisie na newsletter w połączeniu z ciekawym lead magnetem lub w branży business-to-business (B2B);

h) wiadomości – cel nastawiony na generowanie jak największej liczby wiadomości. Okoliczności kontaktu z potencjalnym klientem są jednak mniej formalne niż w przypadku formularza, a osoba zainteresowana ma możliwość dopytania w wiadomości prywatnej o szczegóły oferty. Wykorzystywany przez biznesy lokalne oraz w modelu business-to-consumer (B2C);

i) konwersje – mają zastosowanie głównie w sprzedaży ze sklepów internetowych i landing page’y. Konwersją nie musi być sprzedaż, a konkretna czynność, np. zapisanie się na newsletter lub dodanie produktu do koszyka;

j) sprzedaż z katalogu – podobnie jak konwersji, sprzedaży z katalogu użyjesz przy transakcji w sklepie internetowym. Jednak nie będziesz wskazywał produktów, które mają ukazać się odbiorcy. Zrobi to za Ciebie algorytm, który wybierze artykuły najlepiej wpisujące się w potrzeby odbiorcy;

k) ruch w firmie – to cel przeznaczony dla firm lokalnych lub mających oddziały, w kampanii można bowiem wskazać adres punktu docelowego. Dobrze sprawdza się przy promocji lokalnych wydarzeń.

Podsumowanie

Wybór celu reklamowego ma wpływ na przebieg całej kampanii, dlatego tak istotne jest przemyślenie tego kroku. Natomiast kluczowym momentem będzie przeanalizowanie Twoich potrzeb. Jeśli będziesz chciał/a zrealizować sprzedaż, a wybierzesz któryś z celów świadomościowych – może się nie udać. Musisz wiedzieć, że każdy z etapów ścieżki konsumenta będzie wymagał zastosowania innego celu. Należy jednak pamiętać, że reklama to nie wszystko, nie działa samodzielnie. O błędach w reklamie pisałam już w jednym z poprzednich artykułów, do którego zapraszam po więcej informacji (https://gs.uni.opole.pl/8-bledow-w-reklamie-na-facebooku-i-instagramie). Mam nadzieje, że po przeczytaniu tej części będziesz wiedział/a, który cel przyniesie jakie skutki i wybierzesz ten najbardziej odpowiedni dla siebie.

Autorka: Marta Lewera