Zrobiłeś/aś reklamę w mediach społecznościowych, włączasz statystyki i nie wiesz co analizować? Ilość zbieranych danych, kolumn, wykresów może przerażać na pierwszy rzut oka, ale wcale nie musi. Dzisiaj przedstawię Ci wskaźniki, jakie znajdziesz i na które warto zwrócić uwagę w Menedżerze Reklam – narzędziu, które pozwala tworzyć reklamy i zarządzać ich emisją.
Dużą zaletą kampanii reklamowych prowadzonych w mediach społecznościowych jest ich mierzalność – właściwie każdą czynność, jaką wygenerowały, można przedstawić w liczbach lub ujęciu procentowym. Do jednych z kluczowych mierników efektywności reklamy należą ROI (return on investment) oraz ROAS (return on ad spend). Pierwszy z nich służy po to, aby określić zwrot z inwestycji, uwzględniając wszystkie poniesione koszty, od zakupu materiałów po zatrudnianie pracowników. Wyrażony jest w procentach poprzez podzielenie zysku netto przez koszty i pomnożenie ich razy 100%. To wskaźnik mierzący realny zysk z zaplanowanej inwestycji, uwzględnia bowiem wszystkie wydatki, jakie przedsiębiorca musiał ponieść. Przeciwieństwem jest ROAS, w którym nie uwzględnia się zysku netto. Podobnie jak ROI, mierzony jest w procentach i liczony poprzez podzielenie przychodu przez koszt reklamy a następnie pomnożony razy 100%. To miernik świadczący o zwrocie danej reklamy; jest brany pod uwagę głównie przez marketerów.
Poza wymienionymi wyżej, można wyróżnić szereg wskaźników określanych jako KPI (key performance indicators, pol. kluczowe wskaźniki efektywności). Należą do nich:
-
CPC (cost per click) – koszt ponoszony przez reklamodawcę za każde kliknięcie w reklamę. Szczególnie istotny jest przy realizowaniu kampanii z celem świadomościowym;
-
CPM (cost per mille) – wartość, jaką poniósł reklamodawca za 1000 wyświetleń reklamy. Jeśli wynosi 50 zł, to oznacza, że za 1000 wyświetleń reklamy zapłacono 50 zł;
-
CTR (click through rate) – wskazuje na liczbę kliknięć w reklamę w porównaniu do liczby jej wyświetleń. Pomocny w kampaniach skupionych na ruchu na stronie;
-
CPL (cost per lead) – wskazuje koszt pozyskania jednego leada, czyli np. kontaktu w postaci numeru telefonu potencjalnego klienta. Szczególnie istotny w kampanii ukierunkowanej na pozyskiwanie kontaktów;
-
CPD (cost per download) – koszt za pobranie reklamowanej aplikacji;
-
CPO (cost per order) – oznacza koszt za liczbę zamówień dokonanych w sklepie internetowym. Powinno zwracać się na niego uwagę w kampaniach z działaniami na konwersje;
-
zasięg – wskazuje na liczbę osób, do których dotarła reklama. Bez względu na to, ile razy dany człowiek widział reklamę, liczony jest tylko raz;
-
wyświetlenia – liczba wyświetleń reklamy. Powinna być wyższa niż zasięg, aby klient miał szansę zapamiętać konkretną markę.
Mam nadzieję, że CPM, CTR, CPC i inne wskaźniki nie brzmią już dla Ciebie enigmatycznie, a odczytywanie wyników z prowadzonych kampanii będzie łatwiejsze. Jeśli nie zacząłeś/aś jeszcze kampanii, to koniecznie zajrzyj do moich artykułów o tym, jak wybrać cel reklamowy (https://gs.uni.opole.pl/cel-reklamowy-czyli-jak-rozpoczac-skuteczna-kampanie-reklamowa/) oraz jakie błędy w reklamie możesz popełnić (https://gs.uni.opole.pl/8-bledow-w-reklamie-na-facebooku-i-instagramie/).
Autorka: Marta Lewera